2,5 week op reis - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Barbara Loenen - WaarBenJij.nu 2,5 week op reis - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Barbara Loenen - WaarBenJij.nu

2,5 week op reis

Blijf op de hoogte en volg Barbara

27 Oktober 2016 | Myanmar, Pagan

Dag 7 gyeongju
Vandaag op pad gegaan naar de tempel op de berg, in de bus kwam ik Jenny tegen en we besloten de dag samen te vervolgen de tempel was schitterend om er te komen ging er uiteraard eerst weer een hike vooraf, na het grote tempel complex bewandeld te hebben vervolgde we onze rit naar de rots met uitgemetselde buddha met meerdere gezichten deze bevond zich boven op een berg en gaf ons uitzicht over de stad. Helaas mocht er in de grot niet gefotografeerd worden. Na al ons gewandel wilde we lokaal eten en bevonden ons zelf uiteindelijk tussen de lokale bevolking Koreaans barbecueënd. Heel wat boze gezichten ook hoe verder we achteraf kwamen in oude wijken dit hadden we nog niet eerder mee gemaakt.

Busan-Vroeg op gestaan om een hele dag in Busan te kunnen besteden ontbijt overgeslagen ik had nog een donut en drinken genoeg. Mijn reis ging soepeltjes dat was fijn! Ik had alleen even niet door dat je een aparte ticket moest halen en dat de rit niet via een reguliere bus lijn ging na een uur reizen en vervolgens een over stappen van nog een 3 kwartier was ik dan daar. in het hostel werd ik gelijk geholpen door een Koreaanse jongen die daar vrijwilligers werk deed. Ik was druk een route uit stippelen naar aanleiding van de tips van Jenny. Hij vertelde me gelijke welke bus metro etc ik moest hebben en zelf waar ik moest gaan zitten om het beste uitzicht te hebben op de zee en het strand. Eerst langs de supermark voor kimchee als lunch. Om daarna 1 halte met de metro tegaan om daar vervolgens over te stappen op de bus. In de bus viel ik in slaap gelukkig schreeuwde de chauffeur where to? Bij de halte waar ik moest zijn haha. Mijn route van vandaag begon op ong 2 uur afstand Haedong Yongunsa tempel een schitterende tempel boven op rotsen gelegen aan de zee, bij binnenkomst staan de Chinese sterrenbeelden in steenformatie op een rij erg indrukwekkend vandaag was een mistige en winderige dag maar wel warm ideaal om deze dingen te bezichtigen mijn 2e stop ligt met dezelfde bus een uur terug op de route. Haeundae beach wat een andere wereld beland ik hier in, kraampjes met na maak spullen, guinnes cafe’s, kroegjes, uitgaan, en Amerikanen en Engelsen ik moet zeggen dat ik blij ben niet mijzelf in zo een district te bevinden dit kun je niet meer “autenthiek korea noemen” hier draait het om de toerisme. Het strand bevind zicht tussen de flat gebouwen, en bergen maar het is wel heerlijk om even aan het water even uit te waaien na dagen van groen en bergen, en dagen daarvoor van city life.
Mijn kamer genoten bestonden uit een Israëlisch en Australisch meisje. De volgende dag ben ik naar een andere tempel geweest en de bekende Jalgalchi vismarkt gegaan waar je ze die vis uit de zee ziet vangen, aansluitend zat een straat vol streetfood waar ik mij vol gegeten heb met de dingen die ik nog niet gegeten had.

De volgende morgen reisde ik weer terug af naar Seoul dit keer per bus duurt een stuk langer maar is ook veel voordeliger. Aangekomen daar mijn dag besteed aan het uitstippelen van mijn trip in Myanmar & Thailand. De volgende morgen weer uitchecken om naar mijn temple stay te gaan. Myogaksa temple stay, 14.00 inchecken de volgende dag 11 uur uitchecken. Een kijkje nemen in het boeddhistische leven, 04.00 opstaan, 21.00 slapen, mediteren, 108 prostrations, bellstrike, tea ceremonie etc. een heleboel geleerd vooral dat het nog niet zo makkelijk is om een kijkje te nemen in je eigen gedachtes en dat we ons laten overheersen door liefde, geld, slaap, voedsel, macht en deze onze emoties en daden beïnvloeden ook de concentratie vinden is nogal een opgave.
De volgende dag terug naar het hostel waarbij het een regenachtige koude dag was, een leuk kamer genootje Australische kapster, met een gebroken been liefde gevonden in Korea en zat hier nu al 3 maanden langer dan vooraf gepland. Gezellig samen de dag door gebracht. Om de volgende morgen naar het vliegveld te vertrekken.
Korea heb ik ervaren als een druk, modern land waar pop cultuur, plastic chirurgie, schattige spulletjes en schattig gedragen, printjes en katten, koppels fashions, waar bussinesclubs een subtiel woord is om vrouwen te spotten, streetfood, behulpzaam zijn en delen, hiken en wit willen zijn allemaal erg herkenbaar is. Maar bovenal willen ze meegaan met de tijd maar niet hun geschiedenis en cultuur verloren laten gaan.

Van seoul-china om uiteindelijk s’avonds in Yangon Myanmar aan te komen. In mijn luxe privé kamertje wat een feest was dat. S’morgends door naar mijn centraal gelegen hostel om Yangon te verkennen hier in 2 dagen tijd de Swedagon pagoda, Sulu pagoda, Kandagwyi palace,12 Heritage of yangon. Myanmar is een compleet andere wereld mensen leven langs de straat, eten doe je hier ook op een plastic krukje aan de weg voor zo’n 35/ 50 cent omgerekend. Vers fruit haal je op de markt en kost ook praktisch niks. Mannen en vrouwen dragen een longyi een soort wikkeldoek, vrouwen beschilderen hun gezicht met thanake een soort boomschors creme, ook spugen de mannen de hele dag op straat omdat ze op pruim tabak kauwen.
Na een busrit van 10 uur ben ik vandaag aangekomen in Bagan, de stad van de tempels, ruïnes en stoepa’s je betaald een speciaal tarief om hier te verblijven omdat dit gebied op de werelderfgoedlijst staat dus dit gaan we de komende dagen eens bekijken.

  • 28 Oktober 2016 - 07:09

    Carolien:

    Lieve Bar, wat leer je een hoop en doe je een hoop ervaringen op. Heerlijk dat wij zo op een afstand mee mogen genieten.
    Ben wel heel benieuwd welke verschillen je aan het eind van je reis ondervonden hebt en waar je het meest van onder de indruk was.

  • 03 November 2016 - 00:14

    Harald:

    Mooie verhalen en foto's! X

  • 04 November 2016 - 14:28

    JP:

    Hallo Barbara,

    Ik heb van je moeder, die ik ken van de sportschool en Yoga, deze link gekregen. Een mooi en vooral interessant verslag. Geniet er van.

    Met sportieve groet

    JP

  • 13 November 2016 - 13:02

    Marja Groen:

    Hallo Barbara, wat een ervaringen en leuke mensen ontmoet je. Nog heel veel plezier, geniet ervan, groetjes, kus Marja.

Tags: seoul, busan, yangon, bagan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Barbara

Ik ben Barbara, ik ga 4 maanden backpacken door Azie, beginnend op 11 oktober in Zuid- korea, dan door naar Myanmar, Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam, Filipijnen, Maleisie. En kom dan op 14 februari weer thuis in Nederland aan.

Actief sinds 05 Sept. 2016
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 7486

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2016 - 14 Februari 2017

Mijn eerste backpackreis

Landen bezocht: