Mijn eerste week Zuid-Korea - Reisverslag uit Gyeongju, Zuid-Korea van Barbara Loenen - WaarBenJij.nu Mijn eerste week Zuid-Korea - Reisverslag uit Gyeongju, Zuid-Korea van Barbara Loenen - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week Zuid-Korea

Door: Barbara

Blijf op de hoogte en volg Barbara

16 Oktober 2016 | Zuid-Korea, Gyeongju

Hier weer een update de vorige keer was ik gebleven bij mijn eerste dag Seoul en nog niet veel gedaan, mijn hostel daar was ik alleen en dat is zo gebleven. Deze lag tevens heel centraal met bezienswaardigheden op loopafstand. Maar dan ben je wel van smorgends vroeg tot s'avonds laat aan het lopen met af en toe een bus tussen door. Begin van de dag vond ik een klein bakkertje met heerlijk verse broodjes" hazelnoot brood & botercremebrood" redelijk duur maar lekker.
mijn bezienswaardigheden van mijn eerste dag bestonden uit: Gyeonbokung palace waarbij de Yogyesa temple zich bijna aan de overkant bevindt. Deoksugung palace, dichtbij de Namdaemun gate en market waarbij je de beek Cheon-gye-cheon van 5.8 km passeerd hier langs zie je veel mensen zitten om even te ontsnappen aan de drukte van de stad savonds is dit gedeelte verlicht. Ik had bij beide paleizen de mazzel de guard changing ceremony mee te maken dit gebeurd een paar keer per dag met vlaggen, zwaarden, een een soort mars. Verder staan de guards de hele dag bewegingsloos stil voor de toegangs poorten. Eindigend met een bezoek aan het Namsan hanok village een traditioneel village waar je kan zien hoe er traditioneel geleefd wordt. Deze dagen liepen er veel mensen in traditionele kleding. Een grote beleving was dat overal waar ik liep mensen naar me zwaaide, verwelkomde in korea, als ik een foto nam mensen ook met mij op de foto wilde, stiekem foto's maakte, mij aan raakte en dan enthousiast begonnen te juichen als ze dit gedaan hadden vooral mijn haar was erg interessant en mijn afkomst. So far is dit nu nog grappig.

dag 3
Wederom een bakkertje gevonden dit maal paris bouquet deze vind je hier overal. En per metro naar changdeokung palace gegaan dit paleis heeft een behoorlijke oppervlakte en een geheime tuin die te bezichtige is met een engels sprekende gids. In de tuin raakte ik aan de praat met een groepje en hebben gezamelijk de tour afgemaakt en het laatste deel van het paleis bekeken. Ze wilde savonds stappen in Seoul maar ik moest vroeg op om naar het volgende stadje te gaan en heb vriendelijk bedankt. Daarbij had ik nog andere bezienswaardigheden op mijn planning staan de dongdaemun desing plaza, dongdaemun gate en bij de gate kon je de stadmuur omhoog lopen.
Gimbap gegeten het lijkt op sushi (zeewiervellen met rijst, gevuld met groentes, vis, kaas, ei, en binnen in zit al kruiden of soja ) en toen lekker vroeg naar bed.
Seoul is een grote stad met veel bezienswaardigheden, wat mij persoonlijk stoort is dat de historische dingen zich midden in deze drukte bevinden maak een foto van het prachtige paleis en je ziet een mega flat op de achtergrond of er ligt een drukke auto weg omheen. Maar de bezienswaardigheden die je ziet zijn erg mooi de kleuren het houtwerk alles in lotusvormen.
Dag 4 met de metro op naar het station om daar via de hoge snelheids trein naar gyeongju te gaan achterste voren 2 uur in de trein in slaap doezelend en hopen dat ik begreep waar ik er uit moest. Om daar vervolgends een bus te vinden die naar mijn hostel ging. Ik heb ontdekt dat als je via google maps je bestemmingen opzoekt je de bushaltes in het koreaans vind en als je deze aan de chaufeur laat zien en vraagt of deze je wilt roepen ze gewoon in t koreaans beginnen te roepen naar je tegen de tijd dat je er bent werkt prima. Lang leven google maps en wifi op de vele bushaltes en centrale plaatsen in korea.
Mijn hostel was naast de bushalte en op de buurt verkennen na was er weinig tijd op iets te doen het was schitterend weer. Dus ben heerlijk in de zon in net park gaan liggen.

Van 0 kamergenoten naar een meiden kamer.
Een belgische en een vrouw uit noorwegen we besloten gezamelijk te gaan eten typische koreaans op de grond" bimbibap" een kom gemixte rijst met geselecteerde groente en of vis, gebakken ei, en diverse kruidens , allemaal in diverse kommetjes en dit meng je in 1 grote kom de kleuren representeren de buddha. Met rijstwijn. Het is korea gebruikelijk om aan shared-eating te doen.

Dag 5 ben ik met Laurna meegegaan naar namsan mountain hier hebben we samen de dayhike gemaakt. Tijdens de trek zie je diverse buddha's en pagodes.
Op de terug weg hebben we het tummulipark meegepakt hier bevinden zich de 20 graftombes van de Silla dyanasty.
s' avonds zijn we met en onze nieuwe hostel genoten uit Japan en Frankrijk Koreaans gaan Bbqen ook hierbij staat de tafel vol kommetjes met kruidenpastas, groentes, noodles, en je hebt een kom met zeewier en andere dingen, rijst dit alles meng je in je kom, stop je in een groen blad en eet je op deze wijze of met je stokjes.

Dag 6 iedeer checkte vandaag uit en ik bleef alleen over met David, het was een regenachtige dag. Een beetje vooruit plannen na aanleiding van alle tips die je van iedereen krijgt wat wel of niet tezien in de komende landen of steden leek een goed idee.
smiddags zijn we samen naar de overdekte food market gegaan en hebben we diverse dingen uitgeprobeerd wat? Geen idee maar het was lekker. Ook iets van kakkerlakken geproeft aangezien iedereen die hier eet ivm de proteine moet zeggen het is geen aanrader. We maakte al snel een vriend de gekke markt koreaan noemde we hem maar die hele tijd ons handjes wilde geven en ey bleef roepen en uit eindelijk kregen we een paddenstoel van hem. Later op de dag had ik we een nieuwe roomie een vietnamees meisje die woont in cambodja ze wist me zoveel tips te geven over waar wel en niet heen te gaan super handig. S avonds zijn we met zijn 3 gaan eten dit keer "Jjigae"koreaans stoofpotje, als wordt in 1 grote pan voor je neus gestoofd groente, noodle,bonen, pasta, vlees, en dan wederom in je rijst kom en mengen met je bij gerechten. Ik had nergends liever willen zitten dan is hostels iedereen weet hoe het was om de 1e x te reizen en willen je allemaal helpen delen hun landkaarten bus routes etc. & daarbij ben je nooit alleen je ontmoet continue nieuwe mensen met hun eigen verhaal of eigen reden om te reizen
Tot zover moet ik zeggen dat Korea niet mijn land is ik zou het achteraf niet op nieuw kiezen het is heel modern in geld opnemen is een drama maar bij enkele betaal automaten mogelijk mijn kaart is hierdoor zelfs geblokeerd geweest maar dit is gelukkig dankzij mijn paps weer opgelost. De ervaring is zeker heel bijzonder en er is genoeg moois te zien en vooral het eten is geweldig.

  • 16 Oktober 2016 - 16:58

    Carolien:

    He Bar,

    Wat leuk om op deze manier een beetje met je mee te reizen.
    Je hebt al behoorlijk wat gezien en meegemaakt zeg. Leuk ook dat je allemaal van die lieve mensen ontmoet. Zo leer je van elkaar en dat is natuurlijk nooit verkeerd.
    Ik kijk al uit naar je volgende belevenissen.
    Dikke kus

  • 17 Oktober 2016 - 21:05

    Hanny:

    Hallo Barbara
    Wat is dit een geweldige ervaring om te doen en wat zieJij zo veel moois van de Wereld
    geweldig daar kan je Je hele leven van blijven genieten volgens mij.
    En ook zo leuk dat je steeds andere Mensen leert kennen, en dat ze fijne tips voor Jou hebben
    en wat eet je veel verschillende dingen niet alles lijkt Mij even lekker ......
    en stiekum geniet Ik met je mee.
    Veel liefs en groetjes XX Hanny

  • 20 Oktober 2016 - 12:59

    Daisy:

    Hi stoere dame,

    Wat een leuke foto's en in zo'n korte tijd al heel wat gezien. vandaag ga ik voor m'n maandelijkse uitgroei en ik moet zeggen, dat zal wel vreemd zijn zonder mijn vaste kapster. Maar met goede en duidelijke instructies achtergelaten, kom ik de maanden zonder jou wel door. hahaha.
    Geniet er maar van en tot schrijfs.
    Dikke knuffel. Daisy.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Barbara

Ik ben Barbara, ik ga 4 maanden backpacken door Azie, beginnend op 11 oktober in Zuid- korea, dan door naar Myanmar, Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam, Filipijnen, Maleisie. En kom dan op 14 februari weer thuis in Nederland aan.

Actief sinds 05 Sept. 2016
Verslag gelezen: 464
Totaal aantal bezoekers 7493

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2016 - 14 Februari 2017

Mijn eerste backpackreis

Landen bezocht: